Fra sprog over forestilling til matematik...

Fra sprog over forestilling til matematik...


Indledning


Jeg har som matematiklærer gennem mange år erfaret, at nogle elever gennem skoleforløbet opbygger flere og flere vanskeligheder ift. det at have matematik i folkeskolen. Der kan ligge flere faktorer til grund for det, men det er blevet mere og mere synligt for mig, at sproget spiller en meget vigtig rolle ift. det at lære – og det gælder også matematik! Du bruger sproget aktivt eller passivt, når du udefra får sat skub i nye tankerækker når du tænker tanker og når du afstemmer dine tanker med omverdenen. I matematik bliver sproget ”oversætteren” mellem den enkelte elevs hverdag og den matematik, vi arbejder med på mellemtrinnet, og ”oversætterens” fornemste opgave er at give den enkelte elev en forestilling (eller et billede), der kan bringe overensstemmelse mellem hverdagen og skolematematikken. Hvis der ikke er overensstemmelse mellem de to ting, bliver matematikundervisningen alt for abstrakt for mange, og der kan der opstå problemer for den enkelte elev i skolefaget matematik. Tankerne om dette emne og mulighederne for at få det mere fokuseret ind i undervisningen har jævnligt været hos mig i et par år, og nu er tankerne så mundet ud i denne værkstedskasse.

Kravene til værkstedskassen har været to-delte. For det første skulle det være let for læreren at gå til. Det betyder, at man skal læse vejledningen og kopiere logbogsark, og så er man ellers klar til at introducere forløbet for eleverne og stå bi under forløbet. Det er ikke nødvendigt at skaffe noget specielt til forløbet, når værkstedskassen først er sat sammen én gang for alle. For det andet skulle det være bygget op, så eleverne som helhed oplever en umiddelbar glæde og inspiration ved at gå på opdagelse i den sproglige side af faget matematik. Det betyder, at værkstederne er alsidige i deres inddragelse af læringsstile og ofte med mulighed for flere rigtige løsninger.

Den første spæde tanke om værkstedskassens opstod under et kursus med Michael Wahl Andersen om specialundervisning i matematik, og tanken blev gødet yderligere under læsning af hans bog ”Matematiske billeder, sprog og læsning”. Derudover har jeg hentet inspiration rigtig mange steder fra.

I håbet om, at materialet vil blive brugt!

Anne Havgaard Mikkelsen
Matematikvejleder PD